Wanneer je gitarist bent, en gebruikmaakt van effectpedalen voor je elektrische gitaar, dan weet je dat de volgorde van je effecten op je pedalboard invloed heeft. Deze volgorde van de effecten kan namelijk een groot verschil maken in het geluid dat je produceert.
In dit blog geef ik je handige tips en tricks om de juiste volgorde van je effectpedalen te bepalen. Zo kun je het maximale uit je gitaargeluid halen en je eigen unieke sound creëren. Lees snel verder en ontdek de ideale volgorde voor jouw effecten!
Iedere beetje gitarist die al een tijdje bezig is, weet hoe belangrijk effectpedalen zijn op ons pedalboard. Ze kunnen je geluid versterken, vervormen, moduleren en nog veel meer. Maar wat is nu eigenlijk de beste volgorde om deze pedalen op je pedalboard te plaatsen? Het antwoord hangt vooral af van het geluid dat je wilt creëren en de effecten die je gebruikt.
In deze sectie zal ik je laten zien welke effectpedalen je als eerste op je pedalboard moet plaatsen. Maar let op, dit is een advies, en wil dus niet zeggen dat het de enige manier is.
Door de juiste volgorde te bepalen, kun je het maximale uit je gitaargeluid halen en je eigen unieke sound creëren. Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van de volgorde, zoals het geluid dat je wilt creëren en de effecten die je gebruikt.
Als je verder leest, zal ik je laten zien welke volgorde vaak wordt gebruikt en geef ik je tips om de ideale volgorde voor jouw effecten te ontdekken.
De standaard meest voorkomende volgorde van effectpedalen op je pedalboard is als volgt:
Bovenstaande volgorde is dus eigenlijk de geadviseerde volgorde. Heb je ook een effectloop (send/return), dan zou deze volgorde nog iets anders kunnen zijn., maar daar meer over in het vervolg.
Als je op zoek bent naar een alternatieve volgorde van effectpedalen voor je elektrische gitaar, zijn er verschillende opties die je kunt overwegen. Een mogelijke alternatieve volgorde is om de modulatie-effecten vóór de gain-effecten te plaatsen. Dit betekent dat je eerst de chorus, flanger, phaser en tremolo pedalen plaatst en vervolgens de overdrive, distortion en fuzz pedalen. Op deze manier worden de modulatie-effecten beïnvloed door de vervorming van de gain-effecten, wat een interessant geluid kan creëren. Een heel beroemde gitarist die dit deed was Eddie van Halen met zijn phaser.
Een andere alternatieve volgorde voor je effecten op het pedalboard is om de tijdgebonden effecten vóór de gain-effecten te plaatsen. Hierbij worden de delay en reverb pedalen eerst geplaatst, gevolgd door de overdrive, distortion en fuzz pedalen. Dit kan een ruimtelijk geluid creëren waarbij de vervorming wordt beïnvloed door de galm en echo van de tijdgebonden effecten.
Experimenteer zelf maar eens met die volgordes, en vind jouw ideale geluid.
Begin eerst altijd met de basis, hierbij plaats je de tuner altijd vooraan, je wilt tenslotte niet stemmen met een vervormd signaal. Het signaal naar je tuner moet direct van de gitaar komen zodat je ook echt met een zuivere toon kunt stemmen. Dit is iets waar ik niet aan zou tornen.
Compressors en noise gates kunnen vervolgens worden toegevoegd om je geluid te vormen en ongewenst geluid te verminderen. Ook hier zou ik niet veel aan veranderen.
Overdrive, distortion en fuzz pedalen voegen een bepaalde mate van vervorming toe aan je geluid. Hier zou je wel wat met verschillende volgordes kunnen experimenteren om te zien welke het beste bij jou past.
Chorus, flanger, phaser en tremolo pedalen kunnen na de gain-effecten worden geplaatst. Deze effecten voegen beweging en diepte toe aan je geluid. Zoals ik al eerder deed Van Halen het hier een beetje anders door de phaser voor zijn gain-effecten te plaatsen. Probeer het maar eens uit zou ik zeggen.
Delay en reverb pedalen worden meestal als laatste geplaatst. Deze effecten creëren een ruimtelijk geluid en voegen galm en echo toe aan je spel.
De effectenloop (send en return) en het pedalboard zijn twee belangrijke onderdelen van je gitaaropstelling. De effectenloop splitst als het ware je voor- en eindversterker, waartussen je effectpedalen op kunt aansluiten. Hierdoor kun je het signaal van je gitaar bewerken voordat het naar de versterker gaat. De mogelijkheden voor je effectpedalen volgorde op je pedalboard worden hierdoor nog groter.
Door gebruik te maken van een effectenloop kun je namelijk nu ook bepaalde effecten na je voorversterker plaatsen voordat ze de eindversterker in gaan. In de effectenloop is het normaal gesproken het meest logische om er de modulatie-effecten zoals chorus en flanger te plaatsen, zodat het geluid van je versterker wordt beïnvloed door deze effecten. Maar ook hierdoor heb je meer mogelijkheden van voor je volgorde van je effecten.
Niet alle versterkers hebben een effectenloop, en de aansluitingen kunnen per versterker verschillen. Zorg er bovendien voor dat je de juiste kabels gebruikt en de pedalen op de juiste manier aansluit om optimale prestaties te garanderen. Zie ook mijn eerder geschreven blog over Gitaarkabels.
Plaats je effectpedalen op het pedalboard in de volgorde die je hebt bepaald op basis van de tips en tricks die ik eerder heb gegeven. Zorg ervoor dat de kabels tussen de pedalen goed zijn aangesloten en dat er geen ruis of storing is. Gebruik kabelbinders of klittenband om de kabels netjes op het pedalboard te bevestigen en te voorkomen dat ze in de war raken. Op die manier kun je je volgorde van je effecten ook makkelijker wijzigen.
Een van de veelgemaakte fouten bij het bepalen van de volgorde van effecten op het pedalboard is het plaatsen van de tijdgebonden effecten, zoals delay en reverb, vóór de gain-effecten. Dit kan ervoor zorgen dat de vervorming van de gain-effecten wordt vermengd met de galm en echo van de tijdgebonden effecten, waardoor het geluid modderig kan klinken. Het is beter om de tijdgebonden effecten als laatste in de keten te plaatsen, zodat ze het heldere geluid van de gain-effecten niet verstoren.
Een andere veelgemaakte fout is het niet gebruiken van een noise gate of compressor om ongewenst geluid te verminderen en je geluid te vormen. Deze dynamische effecten kunnen een groot verschil maken in de kwaliteit van je geluid en het onder controle houden van ruis en feedback. Zorg er dus voor dat je deze effecten op de juiste plek in je keten plaatst.
Een derde veelgemaakte fout is het plaatsen van te veel effecten op je pedalboard. Hoewel het verleidelijk kan zijn om zoveel mogelijk effecten te gebruiken, kan dit leiden tot een overweldigend en rommelig geluid. Het is soms beter om te kiezen voor een paar kwalitatief goede effecten die goed bij elkaar passen en je geluid versterken.
Tot slot, een veelgemaakte fout is het niet experimenteren met verschillende volgordes en effectcombinaties. Iedere gitarist heeft zijn eigen unieke geluid en het is belangrijk om te experimenteren om te ontdekken welke volgorde het beste bij jou en jouw geluid past. Neem vooral de tijd om te luisteren naar het resultaat en maak aanpassingen waar nodig.
Dit bericht heeft nog geen reacties