Je gitaarversterker heb je thuis ingesteld en klinkt geweldig, maar wanneer je met je band bent aan spelen, is er niks meer van over. Hoe kan dat? Het optimaliseren van je gitaarversterker blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn.
Ook ik heb in zo’n situatie gezeten, en wel eens gedacht: hoe kan het zijn dat het thuis wel zo super klinkt?
Hier kunnen meerdere redenen voor zijn. Sommige problemen zijn vrij makkelijk op te lossen, het komt vaak neer op de gitaarversterker instellingen. Lees verder als je wilt weten wat je er zoals aan kunt doen.
Een gitaarversterker instellen en optimaliseren is sterk afhankelijk van meerdere factoren, bijvoorbeeld de omgeving en soort gitaarversterker. Zie ook Gitaarversterking.
De grootste fout zit hem vaak hierin, dat gitaristen hun gitaarversterker thuis instellen. Hierbij zit je vaak recht voor de gitaarversterker, waarbij je het ideaalste geluid hebt en geen last hebt van omgevingsgeluiden, oftewel het geluid van andere geluidsbronnen.
Wanneer je in een band speelt, heb je te maken met andere bandleden die ook een instrument bespelen of zingen en dus geluid maken. Wanneer je hierbij als het ware niet door de mix (het totaalgeluid van de band) heen komt, is je sound weg en klinkt het voor geen meter. Verder heeft het natuurlijk effect op je plezier van spelen.
Dus vergeet de instelling die je thuis hebt gemaakt, en begin met maken van nieuwe instellingen in samenwerking met je bandleden. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende delen van een bepaald nummer gaan spelen en in die momenten je gitaarversterker instellingen bijstellen.
Het vinden van de beste sound voor ieder instrument is echt een belangrijk deel voor het vinden van de beste sound als band in zijn geheel. Hierbij moet je naar ieders mening luisteren en zo kun je als band een unieke sound creëren. Want ook ik weet maar al te best dat afscheid nemen van de gitaarsound, waarvan je dacht dat het de ideale sound zou zijn, niet fijn is. Maar denk hierbij toch in het belang van de totaalsound, en je zult er ook meer plezier van beleven.
Zoals ik reeds al hier heb beschreven, is het midden frequentiegebied (midrange) een heel belangrijk gebied. Deze bevindt zich ongeveer in een gebied van 400Hz tot 4kHz. Het geluid dat afkomstig is vanuit dit gebied kan behoorlijk lelijk klinken wanneer er te veel “hoog midden” aanwezig is in gitaarversterker geluid. Zet je jouw “midden” te laag, dan kun je wel veel fouten in je gitaarspel coveren (je fouten zijn minder goed te horen), maar ook zal je geluid helemaal verdwijnen in de “mix”.
De gitaar is een “midden” gebied instrument, in dit gebied moet je er bovenuit komen en is de gitaar op zijn sterkst, als ik het zo even mag noemen. Te veel “midden” klinkt echter onplezierig, terwijl je er wel voor moet zorgen dat je in dit gebied eruit springt.
Als je er te veel “bas” in gooit, zul je in conflict komen met de basgitaar. Maar met te veel “treble” en “hoog-midden” met de toetsen en zang. Of als er nog een gitarist in de band zit, kan jouw gitaargeluid ook in gevecht zijn met dat geluid. Je zult hier compromissen in moeten vinden, en de juiste frequentiegebieden moeten zoeken door te experimenteren.
Een algemeen advies voor het instellen en/of optimaliseren van je gitaarversterker is er echter niet. Er bestaan veel verschillende gitaarversterkers, die allen ook verschillende EQ controle hebben. Waarbij je je ook moet bedenken dat de gitaarversterkers onderling erg verschillend kunnen zijn. Hier heb ik in dit artikel nog het een en ander over geschreven.
Dit blijft een kwestie van experimenteren door je toonregeling knoppen vanuit de 12 uur positie naar links of naar rechts te draaien, en zo de meest optimale positie proberen te vinden. Let er ook op dat niet iedere ruimte hetzelfde is, en ook invloed heeft op je gitaarsound. Het kan zo maar zijn dat je je instellingen moet bijstellen, dus probeer ook daar een beetje flexibel in te zijn.
Heel vaak wordt er gedacht, dat als je geen heavy sound hebt je maar de “gain” knop omhoog moet draaien. Dat is eigenlijk een heel foute gedachte, want hoewel het geluid agressiever wordt, kun je het tegenovergestelde bereiken. Wanneer je begeleiding speelt, kan je gitaargeluid al gauw veel te rauw en onherkenbaar klinken. Ook voor het totaalgeluid in de band komt dit vaak niet ten goede, mits je in een trash-band speelt natuurlijk.
Mijn advies is hierbij: stel voor je begeleiding gitaarsound een gemiddelde “gain” in en voor je “lead” wat meer “gain”. Gebruik ook geen of niet te veel delay op je begeleidingswerk, dit duwt je gitaarsound in de totaalsound ook naar achteren.
Een heel goed voorbeeld hierbij is AC/DC, Angus Young en zijn broer hebben een mooie heavy sound, terwijl er helemaal niet zoveel “gain” in hun gitaarsound zit. Dit is een mooi voorbeeld van hoe geoptimaliseerd dat hun gitaarsound is ingesteld.
Met alleen de instellingen van je gitaarversterker ben je er nog steeds niet, want er zijn nog een aantal zaken die van invloed zijn op je gitaarsound. Denk hierbij aan je “pickups” van je gitaar, gebruik van effectapparatuur, enzovoorts.
Ook zul je rekening moeten houden dat je op sommige momenten, clean en begeleiding zullen af en toe wel eens variëren qua volume, andere instellingen nodig hebt. Sommige geluiden hebben nu eenmaal andere volumeniveaus nodig, afhankelijk van welke frequentie dominant moet zijn in het gitaargeluid.
Bedenk ook dat je pick-ups behoorlijk wat invloed hebben op je geluid. Een single pick-up zal zachter klinken als een humbucker. Ook hier behoor je natuurlijk rekening te houden. Ook hier weer behoor je in een band rekening te houden met het totaalgeluid. Ook is het uiteraard belangrijk om te weten wat de rest van de bandleden ervan vindt.
Maar wist je dat het ook belangrijk is, dat een gitaarversterker goed op je gericht is. Hierdoor hoor je het geluid ook veel beter. In mijn blog Gitaarversterker statief lees je hier meer over.
Zoals ik al aangaf over te veel delay gebruiken in je begeleiding is ook van toepassing op het gebruik van te veel reverb. Reverb is een erg fijn effect om te gebruiken. En in sommige genres, denk aan Rockabilly en Surfmuziek, wordt hier veel gebruik van gemaakt. Maar het kan jouw gitaarsound erg slordig laten klinken. Als je live speelt, kun je dit het beste over laten aan degene die het totaalgeluid van de band regelt, degene aan het mengpaneel dus.
Soms hebben gitaarversterkers een “Reverb” effect erop zitten, maar dit geldt niet voor alle gitaarversterkers.
Tegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden om je instellingen van je gitaarversterker op te slaan of bij te houden. Je kunt met formulieren werken, maar wat nog het makkelijkste is, is door er een foto te maken. Iedereen heeft op vandaag wel een, of misschien wel meerdere mobiele telefoons. Op die manier kun je jouw instelling makkelijk documenteren en je instellingen bij een repetitie of optreden reproduceren.
In de basis zijn er tegenwoordig buizen-, transistor-, en hybride gitaarversterkers verkrijgbaar. Allemaal met hun eigen karakteristieken, voor- en nadelen.
Buizenversterkers creëren hun sound met buizen, terwijl transistor versterkers met halfgeleiders werken. Modeling gebruikt veelal digitale techniek om de karakteristieken van eerder genoemde versterkers te simuleren. Hetgeen een hybride versterker ook doet, alleen maken dit soort versterkers vaak gebruik van een combinatie van een buizenversterker en een transistor gitaarversterker. Zie ook Hybride gitaarversterking.
Alle gitaarversterkers, die eerder genoemd zijn, hebben de mogelijkheid om ingesteld te worden. Allemaal hebben ze knoppen om je gitaarversterker een bepaald geluid te geven. Welk geluid is vooral afhankelijk van smaak, karakteristiek van je gitaarversterker en waar je hem voor wilt gebruiken. In dit artikel vind je tips en tricks die niet gebaseerd zijn op maar een type gitaarversterker.
Dit bericht heeft nog geen reacties